دستورالعمل گندزدایی و شستشوی مخازن (منبع) آب شرب

نویسنده : تیم تحریریه تهران پلیمر یارا
بروز رسانی : آذر 1402
دستورالعمل شستشو و گندزدایی مخزن آب

گندزدایی و شستشوی مخازن (منبع) آب شرب، یکی از موارد ضروری است که باید به صورت دوره ای در بازه زمانی ثابتی انجام شود. زیرا همراه با آب املاح و رسوباتی وارد مخزن شده که ممکن است باعث آلودگی و تغییر در طعم و بوی آب شود و بهداشت آب آشامیدنی را تحت تاثیر قرار دهد. ما در این مقاله می خواهیم در خصوص شستشوی مخزن آب، جرمگیری و رسوب زدایی مخزن، و ضدعفونی کردن مخزن آب صحبت کنیم زیرا حفظ بهداشت مخزن، باعث می شود تا از بیماری منتقله ناشی از آلودگی مخزن، جلوگیری کنیم. اما قبل از آنکه این مقاله را ادامه دهید، پیشنهاد می کنیم که در قسمت مخزن پلی اتیلن چیست، اطلاعات خودتان را در صورت نیاز، درباره این مخزن ها و سایر انواعش، گسترش دهید.

گندزدایی و شستشوی مخازن (منبع) آب شرب :

برای شستشوی منبع آب و ضدعفونی کردن آب مخزن بهتر است. با آلودگی های این محیط آشنا شد. یکی از عواملی که بو و طعم نامطبوع به آب می دهد، باکتری های بی هوازی است. این باکتری ها از باقی مانده جلبک (گیاهان تک سلولی) تغذیه می کنند. پس برای جلوگیری از تکثیر چنین باکتری هایی باید مانع از رشد جلبک در مخازن شد. عامل رشد جلبک ها نور خورشید است.بنابراین باید در هنگام نصب مخزن به این نکته دقت شود و محیط تاریک و به دور از نور برای آن در نظر گرفته شود.

مخازن پلی اتیلن سه لایه با دارا بودن فیلتر نور خاصیت ضد جلبکی دارند. اگر مخازن ضد نور نبوده و در معرض نور قرار داشته باشند، می توان با رنگ آمیزی سطح بیرونی و استفاده از عایق تا حد امکان جلوی تابش نور را گرفت.این امر در مخازن فلزی نیز صدق نموده و نور خورشید و گرمای حاصل باعث رشد بیش از حد باکتری ها و جلبک ها می شود. همچنین بر روند فرآیند زنگ زدگی و خوردگی تاثیر مستقیم دارد. یک روش ارزان تر استفاده از مایع سفید کننده و جوش شیرین است. در این روش مخزن به طور کامل تخلیه و شسته می شود. برای جلوگیری از رشد جلبک ها راه های گران تری نیز وجود دارد. استفاده از روش فیلتراسیون و فیلتر ضد جلبک و گیاه ماکروفیت در این دسته قرار می گیرند. برای جلوگیری از ته نشین شدن رسوبات قهوه ای رنگ و جرم گیری منبع آب نیز می توان از فیلتر پیش تصفیه استفاده نمود.

شستن مخازن پلی اتیلن

بازه زمانی گندزدایی و شستشوی مخازن (منبع) آب شرب؟

بازه زمانی شستشو و ضد عفونی مخزن آب حداقل سالی یکبار انجام می شود. اما در بعضی از مناطق کشور سختی آب و ذرات جامد معلق در آب زیاد بوده و امکان تشکیل رسوبات بیشتر در کف و دیواره های مخزن وجود دارد. بنابراین توصیه می شود در این مناطق سرویس دوره ای مخازن آب بیش از یکبار در سال انجام شود.

چگونه مخزن آب، را تمیز و بهداشتی نگهداری کنیم ؟

اگر می‌خواهید که همیشه یک مخزن آب تمیز و بهداشتی داشته باشید، تمیز کردن منظم مخزن آب امری ضروری است. انتخاب یک مخزن آب خوب و با کیفیت تاثیر بسیار زیادی در نگهداری آب شرب بهداشتی دارد. مخازن سه لایه آنتی باکتریال یکی از این مخازن است. که علاوه بر جلوگیری از رشد و تکثیر جلبک، باکتری های موجود در آب مخزن را نیز ازبین می برد. با این حال با توجه به اینکه امکان رسوب املاح آب در داخل مخزن همواره وجود دارد. بهتر است مخزن آب همانطور که در بالا اشاره شد به طور منظم شستشو و ضد عفونی شود. سازمان جهانی بهداشت World Health Organization که به اختصار (WHO) نامیده می شود. دستوالعمل هایی در این خصوص ارائه نموده که نشان از اهمیت بالای آن دارد. ما در زیر به نحوه صحیح شستشو و ضد عفونی مخزن آب پرداخته ایم.

دستوالعمل شستشوی مخزن آب :

ضروری است جهت شستشوی مخزن آب خانگی، مراحل و فرآیندهای صحیح را دنبال کنید تا مطمئن شوید که مخزن و آب ذخیره شده در آن تا حد امکان تمیز و ایمن باشد.حتی اگر از آب فقط برای کارهایی بیرون از منزل مانند آبیاری باغچه خود استفاده می کنید، حفظ بهداشت مخزن شما باعث افزایش دوام مخزن نیز خواهد شد و طول عمر آن را افزایش می دهد. مراحل صحیح شستشو و ضدعفونی مخزن آب به شرح زیراست:

مرحله اول: مخزن آب خود را تخلیه کنید

شیر یا شیر خروجی را باز کنید و با اتصال یک شیلنگ آب به شیر باز و در صورت امکان، شیلنگ خود را به باغچه (یا جای دیگر) بدهید و مایع باقیمانده را تخلیه کنید. این کار از هدر رفتن آب باقی مانده در مخزن جلوگیری می کند زیرا می توان از آن برای کاربردهایی مانند تمیز کردن شیشه ها یا شستن ماشین استفاده کرد. مخزن باید تا حد امکان تخلیه شود تا جریان آب از شیلنگ متوقف شود.

مرحله دوم: داخل مخزن آب خود را تمیز کنید

از ترکیبی از مواد شوینده و آب داغ برای شستشوی دستی سطوح داخلی مخزن استفاده کنید.بسته به دسترسی شما به داخل مخزن، این کار را می توان با استفاده از برس سفت، جت پرفشار یا شلنگ آب نیز انجام داد. هنگام تمیز کردن گوشه ها و مفاصل بسیار دقیق باشید. لازم به ذکر است که وجود مخزن با درب بزرگ بسیار مفید بوده و امکان شستشوی مخزن در داخل آن را مهیا می کند. از این رو در هنگام تهیه مخزن حتما سایز درب آن را نیز در نظربگیرید.

شستن مخزن آب از داخل

 

مرحله سوم: مخزن آب خود را خوب بشویید

مخزن را با آب تمیز بشویید. این کار بهتر است با یک لوله شلنگ فشار بالا یا جت پرفشار آب انجام شود. این کار را تا زمانی ادامه دهید که آب خارج شده از خروجی شفاف شود. اگر این تجهیزات در دسترس شما نیست، مخزن را با آب (ترجیحا داغ) پر کنید و بگذارید چند ساعت بماند. تمام آب مخزن را تخلیه کنید و با توجه به خروج آب آلوده با مواد شوینده، سعی کنید تا تخلیه ایمنی داشته باشید.

شستن مخزن آب از بیرون

مرحله چهارم: مخزن و لوله ها را ضد عفونی کنید

برای ضدعفونی مخزن و لوله ها می توانید از سفید کننده مایع

مرحله پنجم: مخزن را با خیال راحت خالی کنید و بگذارید خشک شود

مخزن را کاملا خالی کنید و آب ضد عفونی کننده را با دقت دور بریزید زیرا حاوی غلظت بالایی از کلر است. مخزن را با آب تازه پر کنید، اجازه دهید 30 دقیقه بماند و سپس کل سیستم را دوباره بشویید. مطمئن شوید که درب را به درستی بسته اید تا از ریختن هر گونه زباله به مخزن تمیز خود جلوگیری کنید و مخزن را برای خشک شدن بگذارید. پس از خشک شدن مخزن، آماده استفاده است.

دلیل تغییر طعم آب مخزن چیست ؟

دلیل بوی بد آب مخزن ممکن است به دلایل مختلفی باشد. چنانچه از مخازن آب سه لایه آنتی باکتریال استفاده می کنید. نباید نگران بوی نامطبوع در آب مخزن باشید زیرا این مخازن با توجه به اینکه ضد جلبک و آنتی باکتریال هستند. مانع از تغییر طعم آب مخزن می شوند. با این حال بهتر است برای جلوگیری ته نشینی رسوب حاصل از املاح آب در مخزن، به صورت منظم در یک بازه زمانی اقدام به شستشو و ضدعفونی مخزن کرد.

مقدار مصرفی مواد ضد عفونی کننده آب مخزن :

جهت ضد عفونی کردن آب مخازن همانطور که در بالا اشاره شد. معمولا از مایع سفید کننده ( وایتکس ) استفاده می شود. این مایع سفیدکننده به دلیل وجود کلر موجود درآن که با درصد مشخصی است. جهت ضدعفونی کردن آب داخل مخزن مورد استفاده قرار می گیرد. مقدار مصرف این مایع سفیدکننده که با نام (آب ژاول) نیز شناخته شده است. برای لیتراژهای مختلف این مخازن متفاوت اس. برای مثال برای مخازن 1000 لیتری معمولا از 40ml مایع سفیدکننده استفاده می شود. ما در جدول زیر مقدار مصرفی مایع سفید کننده برای برخی از مخازن پر فروش را قرار داده ایم.

پاسخ به سوالات شما :

1- چند بار در سال باید مخزن آب خود را تمیز کنم؟

تمیز کردن منظم مخزن آب برای تمیز نگه داشتن آب داخل آن ضروری است. مخزن آب در بهترین حالت هر شش ماه یک بار تحت یک فرآیند تمیز کردن دقیق باید قرار گیرد. اما در سال باید حتما حداقل یک بار مخزن شستشو شود.

2- از چه موادی برای شستشوی مخزن می توان استفاده نمود؟

از کلیه مواد شوینده مانند پودر لباس شویی و… و جهت ضدعفونی هم می توانید از مایع سفید کننده (وایتکس) استفاده کرد.

3- آیا حتما باید مخزن آب را شستشو کرد؟

با توجه به ته نشینی رسوبات در مخزن آب، نیاز به شستشوی مخزن از نظر بهداشتی بسیار الزامی است. زیرا به مرور زمان احتمال کاهش کیفیت آب و تغییر طعم آب وجود دارد.

4- چطوری مخزن آبی که درب کوچکی دارد و نمی توان به داخل آن رفت را شستشو دهیم ؟

این مخازن که امکان ورود به داخل آن وجود ندارد را معمولا با سیستم پر فشار (جت آب پر فشار) شستشو می دهند. و آب آلوده را از طریق شیر تخلیه خارج می کنند.

5- چطوری مخزن آب رو از داخل شستشو کنیم ؟

این نوع نظافت مخزن خیلی بهتر است. برای شستشو از داخل مخزن نیاز به مواد شوینده و وایتکس به همراه اسکاج، برس،سیم ظرفشویی و در صورت امکان از جت های آب پرفشار و… استفاده بفرمائید. بعد از تخلیه مخزن وارد مخزن شده و با رعایت کلیه موارد ایمنی اقدام به شستشوی مخزن کرده سپس بعد از آب کشی و ضد عفونی مخزن با مقدار مشخصی از مایع سفید کننده، سپس اقدام به آبگیری مجدد مخزن نمائید.

1/5 - (1 امتیاز)
به اشتراک بگذارید :
Telegram
WhatsApp
Eitaa
Soroush
Short Link
تیم تحریریه تهران پلیمر یارا

این تیم ، متشکل از نویسندگان باتجربه و متخصص در صنعت پلیمر است که به صورت تخصصی به نگارش مقالات و مطالب کاربردی در صنعت پلیمر و قالب گیری دورانی می پردازد. در مقالات خود سعی کردیم دانستنی های زیادی در خصوص انواع مخزن، منبع و وان های پلی اتیلن یا پلاستیکی آموزش دهیم.

0
نظرات خود را اینجا درج کنید
دیدگاه تان را اینجا بنویسید

مشاوره خرید

ارسال به سراسر کشور

10 سال گارانتی

15 سال خدمات پس از فروش

15 سال خدمات

تضمین بهترین کیفیت

  • مشاوره خرید

  • ارسال به سراسر کشور

  • 10 سال گارانتی

  • 15 سال خدمات پس از فروش

    15 سال خدمات

  • تضمین بهترین کیفیت

مخزن آب تهران پلیمر یارا