تفاوت مخازن پلی اتیلن و فلزی چیست؟

نویسنده : تیم تحریریه تهران پلیمر یارا
بروز رسانی : آذر 1402
تفاوت مخزن پلاستیکی پلی اتیلن با مخزن فلزی

با کاهش میزان بارندگی، بهره برداری غیر اصولی از مخازن زیرزمینی و…، نصب مخازن ذخیره با کیفیت و مطابق با معیارهای مد نظر مشتری در مسیر ورودی لوله های آب ساختمان بسیار با اهمیت است. بدون شک آشنایی با تفاوت مخزن های پلی اتیلن با مخزن های فلزی به انتخاب آگاهانه کمک خواهد کرد. در اینجا ما هر دو نوع مخزن را معرفی می کنیم، قیمت های آنها را مقایسه می کنیم (از لحاظ های وزن، قیمت، کاربرد، و استفاده برای ذخیره کردن آب).

مخزن پلی اتیلن

مخازن پلی اتیلن با عنوان مخازن پلاستیکی یا مخازن پلیمری شناخته می شوند. این مخازن از پلیمری به نام پلی اتیلن فود گرید که از مشتقات نفت خام بوده، به روش روتومولدینگ ساخته می شود. استفاده از روش قالب گیری امکان تولید مخازن در اشکال و ابعاد مختلف را نیز فراهم آورده است. این مخازن به دلیل ترکیبات به کار رفته در ساختار خود پیوند های شیمیایی مستحکم و فشرده ای داشته و در مقابل مواد دیگر به سختی واکنش می دهند. مخازن پلی اتیلن با این ویژگی درجات پایداری بالایی داشته و میزان خوردگی در آن ها تقریبا صفر است. این مخازن کاملا بهداشتی بوده و برای مصارف ساختمانی، کشاورزی، نگهداری مواد شیمیایی و جمع آوری فاضلاب استفاده می شوند. اگر می خواهید با مخزن های پلی اتیلن بیشتر آشنا شوید به قسمت مخزن پلی اتیلن چیست، سر بزنید.

عکس مخازن پلاستیکی

معایب مخزن آب پلی اتیلن

عمر مفید مخازن پلی اتیلن در صورت استفاده درست از آن ها تا ده سال نیز می رسد. لایه ی بیرونی این مخازن به محافظ یو وی مجهز است. در صورتی که این لایه محافظ آسیب بیند یا برای مدت طولانی در معرض نور باشد امکان از بین رفتن ترکیبات پلی اتیلن توسط اشعه ماوراء بنفش وجود دارد. در این صورت امکان شکستگی مخازن بیشتر می شود. مخازن پلی اتیلن نسبت به آتش سوزی مقاوم نبوده و دچار انبساط حرارتی می شوند. این مخازن در صورت تماس با جسم تیز و برنده و یا ضربات شدید مکانیکی آسیب پذیر هستند.

مخزن یا تانکر فلزی

مخازن فلزی در دو نوع مخازن گالوانیزه و مخازن استیل ضد زنگ ساخته می شود. مخزن گالوانیزه از نظر قیمت مناسب تر از مخازن استیل و فولادی است که با پوشش گالوانیزه و روی عایق بندی شده است. مخازن استیل ضد زنگ نیز با توجه به مصارف خانگی و صنعتی (استفاده در محیط های دریایی) از درجات متفاوت استنلس استیل ساخته می شوند. کروم و مولیبدن از جمله عناصر پایه در ساخت استنلس استیل است. مقادیر این عناصر در کنار سایر عناصر شیمیایی در ویژگی ضد خوردگی فولاد و درجات استنلس استیل تاثیر گذار است.

مخازن استیل

قیمت مخزن آب فلزی

در لیست قیمت مخزن فلزی باید پارامترهای ظرفیت مخزن، گالوانیزه یا فولاد ضد زنگ بودن، ابعاد و شکل مخزن و ضخامت ورقه ها بررسی شود. مخازن فلزی معمولا برحسب وزن مخزن (کیلوگرم) و اجرت ساخت قیمت گذاری می شوند. اینکه ساخت مخزن در کارگاه باشد یا در محل مورد نظر بر روی قیمت نهایی تاثیر گذار است.

تفاوت مخزن های پلی اتیلن با مخزن های فلزی

این دو نوع مخزن را می توان از لحاظ های زیر مقایسه کرد

تفاوت ها از لحاظ قیمت و وزن

با معرفی انواع مخزن ها تا حدودی با تفاوت مخزن های پلی اتیلن با مخزن های فلزی آشنا شده ایم. حال با بررسی تفاوت های بیشتر می توان انتخاب درستی داشت. مهم ترین تفاوت مخازن پلی اتیلن با مخازن فلزی در قیمت و وزن تمام شده محصول است. مخازن پلی اتیلن وزن کمتری داشته و از نظر قیمت بسیار مناسب تر از مخازن فلزی هستند. به دلیل وزن پایین امکان حمل و نقل و نصب آسان تری خواهند داشت.

تفاوت از لحاظ کاربرد و نگهداری

طول عمر مخازن پلی اتیلن و مخازن فلزی در صورت استفاده صحیح طولانی مدت است. مخازن پلی اتیلن خاصیت ضد خوردگی، ضد جلبکی و آنتی باکتریال دارند و در مقابل مخازن فلزی برای نگهداری مواد شیمیایی بهتر هستند. مخازن فلزی استیل ضد زنگ نسبت به خوردگی مقاوم هستند اما شرایط نگهداری سخت تری نسبت به مخازن پلی اتیلن دارند. این مخازن باید به صورت دوره ای از خاک پاک شوند.

تفاوت از لحاظ استفاده برای ذخیره کردن آب

برای نگهداری آب شرب استفاده از مخازن پلی اتیلن سه لایه توصیه می شود. آب در مخازن پلی اتیلن و به دور از نور، با کیفیت بهتری نگهداری می شود. این مخازن با یک لایه فوم، عایق حرارتی شده اند و دمای آب در طولانی مدت ثابت باقی می ماند. مخازن پلی اتیلن در اندازه و سایز های متفاوتی ساخته می شوند. می توان مطابق با محدودیت های جانمایی مکان مورد نظر از اشکال مختلف آن استفاده نمود. مخازن فلزی بیشتر در سایز های صنعتی تولید می شوند.

تفاوت مخزن فلزی با مخزن پلی اتیلن

Rate this post
به اشتراک بگذارید :
Telegram
WhatsApp
Eitaa
Soroush
Short Link
تیم تحریریه تهران پلیمر یارا

این تیم ، متشکل از نویسندگان باتجربه و متخصص در صنعت پلیمر است که به صورت تخصصی به نگارش مقالات و مطالب کاربردی در صنعت پلیمر و قالب گیری دورانی می پردازد. در مقالات خود سعی کردیم دانستنی های زیادی در خصوص انواع مخزن، منبع و وان های پلی اتیلن یا پلاستیکی آموزش دهیم.

0
نظرات خود را اینجا درج کنید
دیدگاه تان را اینجا بنویسید

مشاوره خرید

ارسال به سراسر کشور

10 سال گارانتی

15 سال خدمات پس از فروش

15 سال خدمات

تضمین بهترین کیفیت

  • مشاوره خرید

  • ارسال به سراسر کشور

  • 10 سال گارانتی

  • 15 سال خدمات پس از فروش

    15 سال خدمات

  • تضمین بهترین کیفیت

مخزن آب تهران پلیمر یارا